
Автор:СУШАНСКИЙ А.С., КАРЕНЫШЕВА А.А.
ЖУРНАЛ: ЧЕЛОВЕК. ОБЩЕСТВО. ИНКЛЮЗИЯ
EDN: SFNQDL
КЛЮЧЕВЫЕ СЛОВА:
ГЛАВНОЕ УПРАВЛЕНИЕ, ЗАПАДНЫЙ АДМИНИСТРАТИВНЫЙ ОКРУГ, МЧС РОССИИ, ПРАВОВОЙ МЕХАНИЗМ, СЛУЖЕБНЫЙ СПОР, СОЦИАЛЬНО-УПРАВЛЕНЧЕСКИЙ МЕХАНИЗМ, ТРУДОВОЙ КОНФЛИКТ, ТРУДОВОЙ СПОР
Читать статью
Скачать статью
АННОТАЦИЯ:
Цель статьи – обосновать необходимость изменения действующего социально-управленческого механизма разрешения социальных конфликтов в системе МЧС Российской Федерации и разработать рекомендации по его совершенствованию. Посредством использования комплексного социологического анализа, нарративного описания оценки социального процесса трудового конфликта и проведения социологического и экспертного опросов определена специфика социально-управленческого механизма разрешения трудовых конфликтов в УЗАО ГУ МЧС России по г. Москве. Рассмотрены процессы, обуславливающие понимание понятия «трудовой конфликт» сотрудниками. Иннвариантные особенности социально-трудовых конфликтов, характеризуются разными социально-психологическими конфигурациями, в основе которых находятся коммуникации, риски и особенности взаимодействий сотрудников. Представлены рекомендации по внесению изменений в действующий социально-управленческий механизм разрешения социальных конфликтов и трудовых споров в учреждениях МЧС и разработаны рекомендации по их практической апробации. В результате аргументируется, что реализация авторских рекомендаций способна повысить эффективность применения социально-управленческих технологий разрешения социальных конфликтов в Управлении по ЗАО Главного управления МЧС России по г. Москве.
Ключевые слова:
ГЛАВНОЕ УПРАВЛЕНИЕ, ЗАПАДНЫЙ АДМИНИСТРАТИВНЫЙ ОКРУГ, МЧС РОССИИ, ПРАВОВОЙ МЕХАНИЗМ, СЛУЖЕБНЫЙ СПОР, СОЦИАЛЬНО-УПРАВЛЕНЧЕСКИЙ МЕХАНИЗМ, ТРУДОВОЙ КОНФЛИКТ, ТРУДОВОЙ СПОР
ОПИСАНИЕ НА АНГЛИЙСКОМ ЯЗЫКЕ
SUSHANSKY A.S., KARENYSHEVA A.A.
Academy of Civil Protection of the Ministry of Emergency Situations of Russia named after Lieutenant General D.I. Mikhaylik, Russian Federation, Moscow
The purpose of the article is to substantiate the need to change the current social and management mechanism for resolving social conflicts in the system of the Ministry of Emergency Situations of the Russian Federation and to develop recommendations for its improvement. Using a comprehensive sociological analysis, a narrative description of the assessment of the social process of a labor conflict and conducting sociological and expert surveys, the specifics of the social and management mechanism for resolving labor conflicts in the UZAO Main Directorate of the Ministry of Emergency Situations of Russia for the city of Moscow were determined. The processes that determine the understanding of the concept of “labor conflict” by employees are considered. Invariant features of social and labor conflicts are characterized by different socio-psychological configurations based on communications, risks and features of employee interactions. Recommendations are presented for amending the current social and management mechanism for resolving social conflicts and labor disputes in the institutions of the Ministry of Emergency Situations and recommendations for their practical testing are developed. As a result, it is argued that the implementation of the author’s recommendations can increase the effectiveness of the application of social and management technologies for resolving social conflicts in the Directorate for ZAO Main Directorate of the Ministry of Emergency Situations of Russia for the city of Moscow. Keywords: Main Directorate; Western Administrative District; EMERCOM of Russia; legal mechanism; official dispute; social and managerial mechanism; labor conflict; labor dispute
Keywords: MAIN DIRECTORATE, WESTERN ADMINISTRATIVE DISTRICT, MINISTRY OF EMERGENCY SITUATIONS OF RUSSIA, LEGAL MECHANISM, SERVICE DISPUTE, SOCIAL AND MANAGERIAL MECHANISM, LABOR CONFLICT, LABOR DISPUTE